Ročně na celém světě porodí asi 140 milionů žen. V České republice je to pak odhadem asi 100 tisíc žen. Počet porodů má tendenci klesat. Podle velikosti porodnice pak porodní asistentka může být přítomná odhadem i u více než 300 porodů za rok, gynekologové a porodníci ještě u vícero. Jak si v takovém množství žen, se kterými zdravotníci komunikují, zachovat individuální přístup k péči?
Individualizované plánování péče a podpory
Individualizovaná péče dává možnost volby a kontroly při plánování a následně i při poskytování péče, a to na základě individuálních priorit, potřeb a preferencí. Jde o proces, jehož cílem je zajistit každé ženě takovou péči, která je v co největším souladu s jejich životním stylem, představami a přáními. Docílit toho lze především diskuzí s porodní asistentkou nebo gynekologem či porodníkem, při které se kromě aktuálního zdravotního stavu ženy a dítěte zvažuje také životní styl ženy, její současná rodinná situace a preference ohledně poskytované péče.
Na základě těchto rozhovorů je vytvořen individualizovaný plán péče a podpory, ve kterém jsou uvedena informovaná rozhodnutí ženy. Tento plán se ideálně týká již péče v těhotenství a následně i péče u porodu a po něm. Porodní asistentka nebo gynekolog či porodník by ho měl se ženou revidovat při každé schůzce a případné změny aktualizovat.
Individualizovaná péče:
zlepšuje zkušenosti žen s péčí.
umožňuje ženám převzít kontrolu nad svým zdravím stavem v rozsahu, v jakém potřebují.
umožňuje lékařům porozumět fyzickým a duševním potřebám každé ženy, její předchozí zkušenosti s těhotenstvím a porodem a také její širší sociální situaci, která ovlivňuje jejich současnou cestu mateřstvím.
buduje vztah důvěry mezi ženou a zdravotníkem.
Pro zdravotníky je důležité pochopení, že nejsou zodpovědní za rozhodnutí, která žena udělá, ale za způsob, jakým ji informují. Více se můžete dočíst v článku o informovaném souhlasu.
Jak zajistit individualizovaný plán péče a podpory v porodnictví a porodní asistenci?
Zajištění individualizované péče je možné především díky osobnímu kontaktu se ženou a diskuzí plánu poskytování péče.
Co je důležité při plánování péče?
Individuální posouzení fyzického, psychického a sociálního zdraví ženy a dítěte, což zahrnuje současný zdravotní stav a aktuální výsledky vyšetření, případně komunikaci s dalšími zdravotníky či odborníky.
Informování ženy o možných způsobech a alternativách poskytování péče a jejich pozitivních i negativních dopadech.
Podpora ženy v učinění informované rozhodnutí.
Komunikace se ženou ohledně její osobní situace a preferencí, jako jsou:
její hodnoty a očekávání spojené s těhotenstvím, porodem a mateřstvím.
její osobní, rodinný a profesní život, její komunita a podpora z okolí.
partner/ka a jeho/její zapojení do plánované péče.
její předchozích zkušenosti s těhotenstvím a porodem
její obavy a strachy, které mohou pociťovat v různých fázích těhotenství a porodu.
její přání a představy týkající se současného těhotenství a porodu.
Diskuze o “plánu B” pro případ, že se objeví komplikace, a to především během porodu. Díky tomu, že jsou postupně diskutovány rizika spojená s porodem a s aktuálním stavem ženy, čímž je možné předejít případným komplikacím ještě předtím, než nastanou. Pokud k nim nakonec skutečně dojde, urychlí se tím jejich řešení, bez náročné komunikace, která v danou chvíli bývá již velmi emocionální.
Žena má (až na výjimečné situace) odpovědnost za svůj život. I proto by se měla aktivně podílet na plánu péče a to v takovém rozsahu, v jakém si přeje. Také to znamená, že by měla mít přístup k informacím založeným na důkazech (evidence-based) a možnost sama si vybrat poskytovatele péče. Informace by s ní měly být sdíleny objektivně, s respektem a odborností, v rozsahu, který reflektuje její potřeby, a takovým způsobem, aby je pochopila.
Specifika rozhovoru o plánování péče
Ideálně probíhá v systému kontinuity péče.
Každé setkání a domluva by měla zohledňovat aktuální situaci, ve které se žena nachází a to jak po zdravotní, tak i osobní a rodinné stránce. Jedná se především o výsledky vyšetření, změny v osobním životě ženy apod.
Zdravotník, který rozhovor vede, by měl ovládat komunikační dovednosti zahrnující komunikaci o traumatu.
Komunikace případných rizik musí být dostatečná a ženě srozumitelná. Pozor však na přehnané vyvolávání strachu či manipulaci.
Ženy mohou potřebovat různou úroveň informací, podpory a prostoru pro učinění svých rozhodnutí.
Plán péče zpravidla prochází změnami v závislosti na tom, jaký je vývoj těhotenství, porodu a i poporodního období.
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční
Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.